The House • Work / Create / Inspire

Skapa sälj med sociala medier!


  1. ESP är viktigare än USP!


Folk köper inte vad du gör, utan varför du gör det!  Idag gör man affärer med personer och inte företag. Vi gillar människor som är lika oss själva och vi gillar att ha en grupptillhörighet. Köpbeteendet har förändrats och idag ingår kunskap, inspiration och sociala nätverk i vår nya köpmodell. Vi vill inspireras och förstå varför vi ska ha användning för produkten. Vi behöver skapa ett behov hos kunden genom både kunskap och inspiration.

2.  Våga välja bort!

Detta gäller både med din verksamhets målgrupp och sociala mediekanaler. Gör en noggrann research över vem din målgrupp är och i vilka kanaler de integrerar i. Jobba därefter med de kanaler som är relevanta med din målgrupp och se till att ditt företag utstrålar samma värderingar och ideal som din målgrupp. Då är sannolikheten större att du träffar rätt!

3. Storytelling i det stora och det lilla!

Storytelling – berättelsen om ditt varumärke, är viktigt både för företagets strategiska helhetsplan, men även för varje inlägg man gör på de sociala medierna. Varför gör vi det vi gör? Börja med att hitta ett tydligt VARFÖR och följ denna röda tråd. Vem är målgruppen? Ska det vara globalt eller mer lokalt? Finns det en igenkänning med ditt inlägg som din fysiska butik? Våga nischa innehållet och gör det personligt så att det blir unikt för just ditt varumärke.